Blog

Jak zadbać o prywatność w biurze?
data dodania: 22 lutego 2019 / kategorie: Ciekawostki, Meble biurowe, Produkty

Praca w biurze, w większości przypadków, oznacza konieczność dzielenia przestrzeni ze współpracownikami. Odrębny gabinet jest luksusem, na który niewielu może sobie pozwolić. Szczególnie teraz, gdy jednym z najmodniejszych systemów aranżacji biur są biura typu open space. Zwolennicy otwartej przestrzeni w pracy twierdzą, że dzięki temu rozwiązaniu można zaoszczędzić nawet 20% kosztów wyposażenia. Sprzyja ono również współpracy i komunikacji. Jest jednak cena, którą trzeba zapłacić za te zalety – utrata prywatności. Czy mimo wszystko w dzisiejszych czasach zachowanie prywatności w biurze jest możliwe? Tak! Postaramy się udowodnić to w naszym artykule.

Praca w biurze a prywatność

Praca biurowa wymaga od pracownika długiego przebywania z różnymi osobami, na stosunkowo niewielkiej przestrzeni. W tym czasie, w każdej chwili może odwiedzić go przełożony, klient czy współpracownik. Utrzymuje to zatrudnionych w stanie ciągłej gotowości, co na dłuższą metę może być męczące.

Szczególnym przypadkiem, są biura open space, gdzie strefa osobista jednego człowieka stale styka się ze strefą osobistą drugiego człowieka. Szczegółowo, o historii i charakterystyce biura open space mówiliśmy już w innej naszej publikacji: Biuro typu open space – zalety i wady. W tym artykule skupimy się na kilku istotnych wadach tego rodzaju aranżacji przestrzeni i związanych z nimi konsekwencjami dla pracownika i pracodawcy.

Konsekwencje braku prywatności

Tym, na co bardzo często narzekają pracownicy biura open space jest utrata prywatności i indywidualizmu. W wielu przypadkach, stojące naprzeciwko siebie biurka nie są niczym oddzielone, przez co każdy dokładnie widzi i słyszy to, co robi jego kolega. Nie ma możliwości wykonania ruchu, który nie zostałby dostrzeżony przez otoczenie. Takie warunki mogą frustrować – każdy człowiek potrzebuje chwili tylko dla siebie, a pozbawienie go tej opcji, może destruktywnie działać na psychikę i efektywność.

Prywatność w miejscu pracy – jakie meble biurowe?

Jak zatem zaprojektować biuro, by zapewnić każdemu pracownikowi chociażby odrobinę ciszy i spokoju? Podstawą jest odseparowanie poszczególnych stanowisk pracy. Doskonale nadadzą się do tego różnego rodzaju elementy tapicerowane, takie jak ścianki czy przegrody. Ich główną zaletą jest to, że niewielkim kosztem są w stanie wygospodarować oddzielną przestrzeń dla danego pracownika, nadając jednocześnie nowego wyrazu całemu pomieszczeniu. Wydzielone w ten sposób miejsce, może zostać urządzone zgodnie z preferencjami pracownika, co zwiększy jego komfort. Oprócz tego, tkanina którą elementy są obite skutecznie pochłania dźwięki, zmniejszając hałas i poprawiając akustykę.

Dobrą praktyką jest również urządzanie stref, w których można w ciszy i spokoju odpocząć od codziennych zadań i zebrać na nowo myśli. W zależności od warunków lokalowych może to być np. oddzielne pomieszczenie lub zaprojektowany specjalnie w tym celu mebel, np. box tapicerowany Oasis. Dzięki nim pracownicy będą mieli gdzie naładować akumulatory lub nawet zdrzemnąć się. Według badań, 20 minutowy sen jest w stanie znacząco obniżyć poziom stresu, a także zwiększyć motywację i skupienie.

Prywatność a zasady BHP

Projektowanie biura, które zapewni pracownikom niezbędne minimum prywatności wymaga również zwrócenia uwagi na kwestie prawne. Pamiętajmy, że zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy każdemu pracownikowi przysługuje przynajmniej 13 metrów sześciennych wolnej przestrzeni i przynajmniej 2 metry kwadratowe podłogi (nie zajętej sprzętami służbowymi). Zachowanie tych odległości jest niezbędne dla zachowania zdrowia i bezpieczeństwa zatrudnionych.

Jak zatem skutecznie zatroszczyć się o utrzymanie prywatności w biurze? W pierwszej kolejności sprawdźmy, czy pomieszczenia biurowe spełniają kluczowe wymagania prawne. Następnie warto zaopatrzyć się w sprzęty, które pomogą stworzyć pracownikowi odrobinę przestrzeni, którą będzie mógł zorganizować według własnych potrzeb.