Luty 22, 2019

Jak zadbać o prywatność w biurze?

Praca w biurze, w większości przypadków, oznacza konieczność dzielenia przestrzeni ze współpracownikami. Odrębny gabinet jest luksusem, na który niewielu może sobie pozwolić. Szczególnie teraz, gdy jednym z najmodniejszych systemów aranżacji biur są biura typu open space. Zwolennicy otwartej przestrzeni w pracy twierdzą, że dzięki temu rozwiązaniu można zaoszczędzić nawet 20% kosztów wyposażenia. Sprzyja ono również współpracy i komunikacji. Jest jednak cena, którą trzeba zapłacić za te zalety – utrata prywatności. Czy mimo wszystko w dzisiejszych czasach zachowanie prywatności w biurze jest możliwe? Tak! Postaramy się udowodnić to w naszym artykule.

Praca w biurze a prywatność

Praca biurowa wymaga od pracownika długiego przebywania z różnymi osobami, na stosunkowo niewielkiej przestrzeni. W tym czasie, w każdej chwili może odwiedzić go przełożony, klient czy współpracownik. Utrzymuje to zatrudnionych w stanie ciągłej gotowości, co na dłuższą metę może być męczące.

Szczególnym przypadkiem, są biura open space, gdzie strefa osobista jednego człowieka stale styka się ze strefą osobistą drugiego człowieka. Szczegółowo, o historii i charakterystyce biura open space mówiliśmy już w innej naszej publikacji: Biuro typu open space – zalety i wady. W tym artykule skupimy się na kilku istotnych wadach tego rodzaju aranżacji przestrzeni i związanych z nimi konsekwencjami dla pracownika i pracodawcy.

Konsekwencje braku prywatności

Tym, na co bardzo często narzekają pracownicy biura open space jest utrata prywatności i indywidualizmu. W wielu przypadkach, stojące naprzeciwko siebie biurka nie są niczym oddzielone, przez co każdy dokładnie widzi i słyszy to, co robi jego kolega. Nie ma możliwości wykonania ruchu, który nie zostałby dostrzeżony przez otoczenie. Takie warunki mogą frustrować – każdy człowiek potrzebuje chwili tylko dla siebie, a pozbawienie go tej opcji, może destruktywnie działać na psychikę i efektywność.

Prywatność w miejscu pracy – jakie meble biurowe?

Jak zatem zaprojektować biuro, by zapewnić każdemu pracownikowi chociażby odrobinę ciszy i spokoju? Podstawą jest odseparowanie poszczególnych stanowisk pracy. Doskonale nadadzą się do tego różnego rodzaju elementy tapicerowane, takie jak ścianki czy przegrody. Ich główną zaletą jest to, że niewielkim kosztem są w stanie wygospodarować oddzielną przestrzeń dla danego pracownika, nadając jednocześnie nowego wyrazu całemu pomieszczeniu. Wydzielone w ten sposób miejsce, może zostać urządzone zgodnie z preferencjami pracownika, co zwiększy jego komfort. Oprócz tego, tkanina którą elementy są obite skutecznie pochłania dźwięki, zmniejszając hałas i poprawiając akustykę.

Dobrą praktyką jest również urządzanie stref, w których można w ciszy i spokoju odpocząć od codziennych zadań i zebrać na nowo myśli. W zależności od warunków lokalowych może to być np. oddzielne pomieszczenie lub zaprojektowany specjalnie w tym celu mebel, np. box tapicerowany Oasis. Dzięki nim pracownicy będą mieli gdzie naładować akumulatory lub nawet zdrzemnąć się. Według badań, 20 minutowy sen jest w stanie znacząco obniżyć poziom stresu, a także zwiększyć motywację i skupienie.

Prywatność a zasady BHP

Projektowanie biura, które zapewni pracownikom niezbędne minimum prywatności wymaga również zwrócenia uwagi na kwestie prawne. Pamiętajmy, że zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy każdemu pracownikowi przysługuje przynajmniej 13 metrów sześciennych wolnej przestrzeni i przynajmniej 2 metry kwadratowe podłogi (nie zajętej sprzętami służbowymi). Zachowanie tych odległości jest niezbędne dla zachowania zdrowia i bezpieczeństwa zatrudnionych.

Jak zatem skutecznie zatroszczyć się o utrzymanie prywatności w biurze? W pierwszej kolejności sprawdźmy, czy pomieszczenia biurowe spełniają kluczowe wymagania prawne. Następnie warto zaopatrzyć się w sprzęty, które pomogą stworzyć pracownikowi odrobinę przestrzeni, którą będzie mógł zorganizować według własnych potrzeb.

INFOLINIA 800 550 010

Nasza strona używa plików Cookies w celu zapewniania wygody korzystania z serwisu oraz w celach statystycznych. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na politykę cookies Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close