Blog

Biuro typu open space – zalety i wady
data dodania: 27 listopada 2017 / kategorie: Ciekawostki, Meble biurowe

Popularną formą urządzania miejsca pracy jest biuro typu open space. Jak każda moda, ta na otwartą przestrzeń biurową przyszła do naszego kraju z Zachodu. Taka aranżacja ma zarówno swoich zwolenników jak i przeciwników. Przyjrzyjmy się bliżej w jaki sposób najlepiej wygospodarować takie miejsce, aby stało się jak najbardziej przyjazne każdemu pracownikowi.

Co to jest biuro open space?

Biura typu open space charakteryzują się wieloma stanowiskami pracy, na dużych otwartych przestrzeniach. Nie ma w nich podziału na osobne pokoje. W zależności od biura, stanowiska mogą być poprzedzielane ściankami, czy boksami lub bezpośrednio do siebie przylegać.

Taki model organizacji przestrzeni pojawił się na początku XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Służył on do usprawnienia komunikacji i przepływu dużej ilości dokumentów. Praca w ten sposób miała upodobnić się do taśmy produkcyjnej, gdzie wszystkie działania odbywają się mechanicznie.

Tyle o historii, a w jaki sposób wygląda przełożenie tego pomysłu na współczesne, polskie warunki? Tutaj już od wielu lat toczy się walka pomiędzy zwolennikami biur typu open space, a ich przeciwnikami. Do tych pierwszych zazwyczaj należą pracodawcy. Dzięki tak zaaranżowanej przestrzeni są w stanie zaoszczędzić nawet do 20% kosztów jej urządzenia. Przy czym w takim otwartym biurze mogą pomieścić o wiele więcej stanowisk pracy niż w przypadku osobnych pomieszczeń.

Jak wygląda to od strony pracownika? Tutaj sprawa staje się bardziej skomplikowana gdyż nie każdemu odpowiadają takie warunki pracy. Przeciwnicy skarżą się zazwyczaj na niski komfort wykonywania swoich obowiązków zawodowych w takim miejscu, głównie spowodowany hałasem, trudnością w koncentracji i ciągłą kontrolą.

Zalety biura typu open space

Plusów w przypadku takiego stanowiska pracy jest całkiem sporo. Pamiętajmy, że nawet tego rodzaju biuro jesteśmy w stanie zaprojektować tak, aby każdy mógł poczuć trochę prywatności. Na pewno do zalet zaliczymy:

  • ułatwioną współpracę (wszystkie osoby, z którymi współdziałamy są blisko)
  • bardziej sprawną komunikację między pracownikami
  • bezpośredni i szybki przepływ informacji i dokumentów
  • zapobieganie izolacji pracowników i tworzenia wrogich sobie grup
  • łatwiejszy dostęp do przełożonych
  • taką samą przestrzeń pracy dla wszystkich (przez co nie ma podziału na lepszych i gorszych)
  • maksymalne wykorzystanie przestrzeni i zmniejszenie kosztów eksploatacji
  • demokratyzację warunków pracy

Wady biura typu open space

Wśród najczęściej wymienianych wad są:

  • wysoki poziom hałasu
  • brak prywatności
  • trudności w koncentracji i skupieniu się na wykonywanej pracy
  • niższa produktywność pracownika
  • większa podatność na stres i choroby wirusowe
  • wyższe prawdopodobieństwo pojawiania się konfliktów pomiędzy pracownikami
  • utrata indywidualizmu

Właściwa organizacja przestrzeni

Tak naprawdę w każdym przypadku da się zorganizować odpowiednie stanowisko pracy. Nie ma tu znaczenia czy będzie to osobne biuro czy te typu open space. Trzeba tylko trzymać się określonych wytycznych i zadbać o prawidłową aranżację takiego miejsca.

Uwzględnienie przepisów BHP

Należy tu zwrócić uwagę przede wszystkim na zapewnienie odpowiedniej przestrzeni. Każdemu pracownikowi powinno przysługiwać 13 m³ wolnej objętości pomieszczenia i 2 m² podłogi, na której nie będą znajdować się żadne sprzęty firmowe. Taki rozkład gwarantuje osobie zatrudnionej miejsce, pozwalające jej skupić się na własnych obowiązkach.
Trzeba także wyodrębnić pokój, w którym będzie można spędzić przerwę i zjeść posiłek.

Przejście pomiędzy stanowiskami powinno zapewnić swobodny ruch jedno i dwukierunkowy (niedopuszczalne jest tworzenie stref wyłącznie o ruchu jednokierunkowym).

Innymi ważnymi kwestiami są także temperatura (najbardziej optymalna to ta pomiędzy 22°C, a 24°C), wentylacja i odpowiednie oświetlenie biura typu open space. Trzeba także pamiętać o przestrzeganiu norm natężenia hałasu w pracy, powinny mieścić się w przedziale 35 – 55 dB.

Jak urządzić biuro typu open space?

Zdecydowanie należy zadbać o odpowiednie odgrodzenie od siebie poszczególnych stanowisk pracy. Możemy zrobić to za pomocą specjalnych ścianek i przegród. Asortyment tego rodzaju elementów posiadamy w swojej ofercie. Na pewno rozwiązaniem, które zwraca uwagę są tapicerowane ściany, czy przegrody. Dzięki różnym rozmiarom, a także estetycznej oprawie, idealnie komponować się będą w każdej przestrzeni typu open space. Z całą ofertą można zapoznać się w na naszej stronie: Elementy tapicerowane.

Przy urządzaniu tego rodzaju przestrzeni dobrze jest postawić na odpowiednią kolorystykę. W szczególności sprawdzą się barwy wspomagające koncentrację, takie jak szarości, beże, biele czy błękity. Same meble biurowe i dodatki nie powinny odwracać uwagi pracowników. Zatem idealnie nadadzą się do tego te utrzymane w stylu minimalistycznym czy industrialnym.

Jak widać przy odpowiedniej aranżacji przestrzeni, biuro typu open space może stać się bardzo komfortowym miejscem naszej pracy.