Blog

10 sposobów na poprawę koncentracji w pracy
data dodania: 13 lutego 2017 / kategorie: Ciekawostki

Przychodzimy do pracy i po sprawdzeniu najświeższych wiadomości oraz przeskrolowaniu niebieskiego portalu społecznościowego wbijamy wzrok w jeden, z niewiadomych powodów atrakcyjny w danej chwili, punkt na zupełnie białej ścianie. Kto z nas nie miał tak choćby raz?


Problemy z koncentracją w pracy biurowej są rzeczą absolutnie normalną. Człowiek nie jest robotem i dekoncentracja może go spotkać w każdej chwili. Czy to z powodu jakiegoś wspomnienia, które nagle nam się przypomni, kilku, a nawet kilkunastu zadań do rozwiązania „na wczoraj”, czy nawet kiepskiej pogody.

Gorzej, jeśli dekoncentrujemy się za każdym razem, gdy wystąpią określone okoliczności, co dezorganizuje naszą pracę. To wpływa na obniżenie naszej efektywności, czasem też na wydłużenie czasu pracy, bo przecież zadanie, które mamy do wykonania nie zrobi się samo. Można temu jednak skutecznie przeciwdziałać. Wystarczy zastosować się do kilku, naprawdę prostych w realizacji, porad. Będą one dość uniwersalne, bo odpowiadają na większość możliwych przyczyn naszej dekoncentracji, jednak pamiętajmy o banalnej rzeczy: każdy przypadek jest indywidualny. Nawet, jeśli wszystko wskazuje na to, że dane wskazanie rozwiąże nasz problem, niekoniecznie tak musi się stać.

Oto lista dziesięciu sposobów, których sumienne wdrażanie w życie, powinno poprawić naszą koncentrację:

Sen to podstawa

1) Zanim przystąpisz do zidentyfikowania problemu zrób jedną, najprostszą, rzecz: wyśpij się. Regularne chodzenie spać jeszcze przed północą potrafi zdziałać cuda. Dopiero będąc wyspanym, najlepiej zidentyfikujemy powody naszej dekoncentracji. Może się okazać, że to właśnie brak właściwej dawki snu „każe nam” odrywać się co chwila od pracy lub zabiera energię potrzebną do skupienia się na zadaniu.

2) Identyfikacja problemu/ów przeprowadzona spokojnie, lecz nie pomiędzy jednym projektem a drugim, podsunie nam właściwe rozwiązania. Działanie intuicyjne, bo „coś nam się wydaje”, bez wspomnianego wcześniej snu i spokojnej analizy może nie tylko poprawić sytuację, ale jeszcze ją pogorszyć.

Plan dnia i organizacja zadań

3) Zaplanuj sobie dzień pracy. Tym, którzy tego nie robią, najczęściej wydaje się, że o wszystkim będą pamiętać, jednak dość często zdarza się im… zapomnieć o czymś. Gorset narzucony sobie przy organizacji pracy jest dla nich udręką i niekiedy pozbawieniem twórczej swobody. Można jednak podejść do tego, jak właśnie do procesu twórczego. Myśl, że kreujemy coś sami, nawet jeśli jest to tylko grafik pracy, pozwoli uporządkować swoje zadania i rozsądnie ulokować je czasowo. W konsekwencji tego działania zyskujemy czas, który możemy poświęcić na nowe, prawdziwie twórcze, pomysły.

4) Podziel zadania na etapy lub kategorie. Często jedno zadanie wynika z drugiego. Jeśli nie naglą nas terminy, zamknięcie jednego bloku zadaniowego (przez np. wypełnienie pola w Excelu kolorem zielonym) może spowodować, że odczujemy poczucie wpływu na coś, co przyniesie nam większe zadowolenie z wykonanej pracy. Wtedy rzadziej rozpraszamy uwagę, skupiając się na tym, co jeszcze zostało do zrobienia.

Koncentracja wymaga odpoczynku

5) Zdajemy sobie sprawę, że często nasza praca wymaga wielozadaniowości. Gdy tylko jest to możliwe, koncentrujmy się w danej chwili tylko i wyłącznie na jednym zadaniu. Często jednak czas nagli. Wtedy wyznaczmy sobie sztywno, choćby to było tylko parę minut, na realizację jednej, określonej czynności.

Źródło: pexels.com

Źródło: pexels.com

6) Rób sobie krótkie przerwy. Uporczywa praca aż do skończenia w pocie czoła danego zadania nie tylko męczy organizm, ale sprawia, że wolniej nam się myśli. Krótka chwila odpoczynku, być może w otoczeniu roślin lub nawet zielonych ścian, o których pisaliśmy więcej w tym miejscu, ukoi pobudzone nerwy i przerzedzi myśli.

7) Powiedz innym, niekoniecznie swoim przełożonym, o tym, co właśnie robisz w pracy i kiedy planujesz to zakończyć. Nawet, gdy będzie to całkiem niezobowiązująca wymiana zdań, świadomość, że ktoś „patrzy nam na ręce” (choćby nawet tego nie robił, bo od razu zapomniał o naszych słowach) zadziała dopingująco.

Porządek w biurze i na biurku

8) Zadbaj o porządek na biurku i jak najbardziej funkcjonalny układ biura. Podejdź do zastanego urządzenia pokoju krytycznie. Jeśli nie mieścisz już w biurku potrzebnych dokumentów, a potrzebujesz je mieć blisko, pomyśl o kontenerze biurowym. Te oferowane przez nas mieszczą się praktycznie w każdym pomieszczeniu, a dodatkowo, jak to ma miejsce w przypadku kontenerów mobilnych, mogą łatwo i szybko przemieszczać się. Jeśli chciałbyś i masz możliwości, odśwież własne miejsce pracy poprzez nowe meble do gabinetu. Dostarczy to nam nowych wrażeń, których co jakiś czas potrzebujemy, nawet jeśli chodzi tylko o zmianę wyglądu naszego miejsca pracy.

9) Prawie na koniec, mała porada ku przestrodze. Gdy zauważasz, że nawyk codziennej kawy wcale nie przyczynia się do poprawy efektywności, wypijaj ją tylko w określone dni tygodnia. Jeśli bardzo lubisz „małą czarną”, potraktujesz ją jako małą nagrodę za dobre wykonanie zadania.

10) Praca biurowa w zdecydowanej większości polega na stałym byciu online. Kiedy więc będziemy mogli zrobić coś, pozostając całkowicie offline, zróbmy to i na chwilę odłączmy się od Internetu. Mała celebracja tego faktu, pozwoli inaczej spojrzeć na naszą pracę, „cofając” nas na chwilę do czasów, kiedy nie mieliśmy wszystkiego pod ręką, a które tak dobrze wspominamy. Dlaczego? Z prostej przyczyny – mieliśmy wtedy o wiele więcej czasu, niż obecnie.

Nie gwarantujemy stuprocentowej skuteczności naszych zaleceń, jednak dobre ich przemyślenie i dostosowanie do sytuacji nie tylko poprawi naszą koncentrację. Mamy także nadzieję, że zwiększy, choć minimalnie, nasze zadowolenie z wykonywanych obowiązków.