21 października, 2016

Tanie sposoby na podniesienie efektywności w biurze

Idealne biuro nie ma swojej definicji. Dla niektórych doskonałym miejscem do pracy jest stół kuchenny we własnym mieszkaniu. Inni nie wyobrażają sobie wykonywania obowiązków bez ciszy własnego gabinetu. Są jednak rady, które pozwolą stworzyć wygodny kąt do pracy w każdych warunkach i za pomocą niewielkiego budżetu.

Jeśli Twoje finansowe możliwości nie przewidują aktualnie możliwości dokonania rewolucji w wystroju biura, zacznij od drobnych kroczków, jakie prezentujemy w poniższym artykule.

Przede wszystkim kolory – psychologia barw Twoim sprzymierzeńcem

O tym, jakie barwy wybrać do biura, napisaliśmy już artykuł tutaj: Jakie kolory warto wybrać do biura?. Jeśli zależy Ci na dużej efektywności pracy – wybierz kolory, które zachęcają do działania: żółty, pomarańczowy, delikatny czerwony. Różowy to kolor, który obniża poziom irytacji i poprawia humor. Zielony to barwa, która jednocześnie uspokaja, ale też delikatnie stymuluje.

Wpuść naturę do swojego biura

Przez ostatnie dekady roślinność w biurze nie była mile widziana. Jeśli w zespole była osoba chętna do jej pielęgnacji – w firmie pojawiały się doniczki z różnorodnymi kwiatkami. Mało przedsiębiorstw jednak celowo tworzyło dekoracje z żywych roślin. A jak pokazują badania, jest to błąd. Rośliny mają bardzo pozytywny wpływ na jakość wykonywanych obowiązków. Praca w otoczeniu zieleni jest mniej stresująca i wykonywana solidniej. Liście oczyszczają powietrze z zanieczyszczeń i toksyn, np. wydzielanych przez drukarki. Więcej o roślinach w biurze można poczytać tutaj: Zieleń w biurze – czyli jakie rośliny warto wybrać?.

still-life-625935_960_720
Źródło: pixabay.com

Zastosuj tricki w urządzaniu przestrzeni biurowej

Nie ma chyba nic gorszego w pracy, niż poczucie zamknięcia w ciasnej klitce lub jego odwrotność – praca na otwartej przestrzeni, gdzie czujemy się wystawieni na ludzkie spojrzenia i odarci z prywatności. Na szczęście są proste i dość tanie sposoby, które pozwalają zagospodarować pomieszczenia w taki sposób, by optycznymi sztuczkami uzyskać pożądane efekty.

  • W małym, ciasnym pomieszczeniu pomogą jasne barwy, na ścianach można także umieścić lustra, bardzo ważne jest także utrzymanie porządku, mniejsza ilość elementów „na widoku” spowoduje, że zyskamy optycznie więcej wolnej przestrzeni,
  • w dużym pomieszczeniu warto zastosowań odmienne tricki: obniżenie sufitu, ciemniejsze i żywe barwy, różne dekoracyjne elementy (rośliny, obrazy na ścianach itp.). Bardzo duże wnętrze można podzielić na mniejsze strefy za pomocą tapicerowanych ścianek działowych (pisaliśmy o nich tutaj: Co potrafią zmienić ścianki tapicerowane? – to dość tania, a zarazem estetyczna metoda wyciszenia i przedzielenia przestrzeni.

Zadbaj o odpowiednią ilość ruchu i ergonomię

Nie tylko swoją, ale także pracowników. Jak często w czasie pracy wstajesz i przeciągasz się? Albo odbywasz krótki spacer? Wystarczy minuta takiej przerwy w czasie każdej godziny pracy. Stwórz w swojej firmie nawyk regularnego wstawania od komputera i krótkiej gimnastyki.

Kolejnym istotną kwestią są meble dla biura, zwłaszcza krzesła, spełniające zasady ergonomii. Fotele powinny być regulowane i mieć podłokietniki. Wymiana krzesła na bardziej odpowiednie może spowodować skok efektywności nawet o 25%. Odpowiednia pozycja ciała wolniej wywołuje zmęczenie oraz bóle kręgosłupa. Jeśli więc pobolewa Cię krzyż albo kark – sprawdź w jakiej pozycji pracujesz i co możesz zmienić. Przyjrzyj się także, czy Twój fotel ma właściwe wymiary, poczytasz o tym tu: Idealny fotel biurowy.

Zadbaj o środowisko sprzyjające skupieniu

Właściwa temperatura otoczenia, stopień wilgotności oraz przyjazne dla oczu światło – to aspekty, które w bardzo istotny sposób mogą wpływać na nastrój, a w konsekwencji na produktywność w pracy. Badania na Uniwersytecie w Tokio dowiodły, że osoby narażone na przebywanie w gorących, dusznych wnętrzach popełniają aż o połowę błędów więcej, niż pracownicy spędzający czas w optymalnych warunkach. Znacząco różne wyniki pojawiały się już przy różnicy 2 stopni Celsjusza.

Powyższe sposoby to tanie metody, pozwalające stworzyć wygodne biuro. Pamiętajmy jednak, że przestrzeń biurowa służy nie tylko pracy, ale często jest także wizytówką przedsiębiorstwa. Czasami lepiej  zdecydować się na remont i kupno nowych mebli biurowych.

INFOLINIA 800 550 010