16 września, 2016

Konsekwencje pracy biurowej – 20 chorób zawodowych na jakie możesz zapaść

Praca biurowa nie kojarzy się nikomu z niebezpiecznym zajęciem, raczej wręcz przeciwnie, zatrudnienie w biurze określane bywa jako „ciepła posadka”. A jednak – wielogodzinne siedzenie przed ekranem komputera także ma swoje konsekwencje zdrowotne.
Wielokrotnie na naszym blogu poruszaliśmy temat ergonomii oraz właściwego dopasowania mebli biurowych do pracowników. Mamy nadzieję, że ten tekst uzmysłowi, dlaczego właściwe wyposażenie biura jest takie ważne.

Kręgosłup i układ kostny – najbardziej narażone w pracy biurowej

Nieodpowiednie biurko, za niski fotel biurowy, wiele godzin bez ruchu w pozycji siedzącej – to wszystko prowadzi do bólów kręgosłupa, a w konsekwencji do chorób zwyrodnieniowych. Równie popularną dolegliwością jest zespół cieśni nadgarstka, pojawiający się u osób dużo piszących na komputerze. Pracownicy biurowi skarżą się także na bolące łydki, skurcze mięśni nóg, opuchnięte stopy – to wszystko wynik długotrwałego siedzenia. Aż 92% pracowników doświadczyło przewlekłego bólu karku. By zapobiec tym dolegliwościom należy regularnie wstawać od biurka i się przeciągać. Bardzo ważne jest także to, by stanowisko pracy spełniało podstawowe kryteria ergonomii.

zmeczenie w pracy
Źródło: pixabay.com

Oczy bolą od patrzenia w monitor

Kolejnymi dolegliwościami, jakich nabawić się możemy w pracy biurowej, jest pogorszenie stanu wzroku, zespół suchego oka lub tzw. syndrom widzenia komputerowego (zmęczenie wzroku, spadek ostrości, suche oko oraz bóle głowy, szyi i pleców). Niektóre z tych dolegliwości mogą doprowadzić nawet do całkowitej utraty zdolności widzenia. Przewlekły ból, przekrwienie lub zmęczenie oczu warto skonsultować z okulistą. Czasami wystarczą dobrze dobrane okulary, by naprawić problem. Nie zapominajmy także o sprawdzeniu, czy nasze miejsce pracy jest właściwie oświetlone, czy monitor znajduje się pod odpowiednim kątem itp.

Inne dolegliwości, na jakie zapaść można w biurze

Problemy z kręgosłupem oraz oczami to najczęściej zgłaszane przez pracowników dolegliwości. Jednak na liście można znaleźć dużo więcej jednostek chorobowych:

  • otyłość lub nadwaga – wynikająca z siedzącego trybu pracy,
  • choroby na tle nerwowym, depresja – oczekiwanie wyników, nadmiar obowiązków szkodzą także naszej psyche, pracownicy biurowy są znacznie bardziej narażeni na depresję i nerwicę niż pracownicy fizyczni,
  • zespół chorego budynku – w wielu biurach panuje niesprzyjający mikroklimat, a klimatyzacja nie była czyszczona od lat, jak doda się do tego wiecznie pracujące urządzenia biurowe, emitujące promieniowanie oraz drukarki to nic dziwnego, że całkiem spory odsetek pracowników zapada na różnego rodzaju alergie, astmę, bóle głowy, zaburzenia koncentracji, tzw. gorączkę klimatyzacyjną, choroby płuc itp.
  • choroby układu krwionośnego – stres oraz brak ruchu mogą prowadzić do zatoru tętnic lub zakrzepicy żył głębokich nóg.

Tym wszystkim chorobom można oczywiście przeciwdziałać. Jak? Oto kilka sposobów:

  • zadbaj o właściwe meble biurowe: wygodne biurko, regulowany fotel,
  • zapoznaj się z zasadami ergonomii i stosuj je w codziennej pracy, starając się utrzymać optymalną pozycję ciała, właściwie ustawiając monitor itp.
  • co godzinę rób krótką przerwę, postój chwilę, przeciągnij się, zrób skłon, przejdź się po biurze, a jeśli możesz – zafunduj sobie prostą gimnastykę,
  • nie podjadaj w czasie pracy – wykorzystaj na posiłki przerwy, nie jedz przy komputerze,
  • raz w tygodniu sprzątaj swoje miejsce pracy, wytrzyj biurko, monitor, klawiaturę – na nich także namnażają się bakterie,
  • prowadź higieniczny tryb życia także po pracy – minimum trzy razy w tygodniu uprawiaj sport, nie spędzaj całego wolnego czasu przed tv lub komputerem, zadbaj o wysiłek dla mięśni i odpoczynek dla oczu.
INFOLINIA 800 550 010